söndag 5 december 2010

In memorian

Efter förtvivlan och sorg,
kan jag le åt att veta,
att du nu finns i himlens finaste borg.

Ett palats med de där jordgubbarna du alltid åt.
Fullt med fioler och dragspel,
samt noter med vartenda uppfunnen låt.

Nu kan du sitta och spela dagarna i ända,
Karin kan sitta bredvid och gnola,
och dra en vals kan hända.

Sven-Olof sitter i en fotölj och läser,
kvällstidningen Sankte Per.
Han dricker renaste whisky och bara jäser.

Himlen har blivit en enda stor fest,
du spelar, de dansar.
Du gör det du gör bäst.

Tyvärr är jorden så tom utan dig,
utan er.
Men jag vet att jag kommer se er mer.

Ta hand om himlen,
liva upp den ordentligt.
För jag kommer sen.
Men när vet jag inte,
det är ju hemligt.

Så kära du lev väl,
tills vi ses igen.

Osvald Fransson
1919 - 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar